Waarom werken niet altijd werkt

Het valt niet te ontkennen dat werk een belangrijke rol speelt bij burn-out. Niet voor niets dat een groot deel van het werkgerelateerde ziekteverzuim ontstaat door werkstress. Naar mijn idee zijn daar een aantal oorzaken op de werkvloer voor aan te wijzen.

Maatschappelijke ontwikkelingen
De maatschappij is in de laatste decennia’s complexer geworden. Er wordt verwacht dat mensen werken, opvoeden, mantelzorgers zijn, een sociaal leven onderhouden, een goede
partner zijn en aan persoonlijke ontwikkeling doen. Dat is allemaal leuk en aardig en kan leiden tot een interessant en bezield leven. Het kan echter ook tot een overspannen maatschappij leiden, vooral als een belangrijk domein zoals werk niet echt meewerktAfbeelding werk 1. Ondanks bovenstaande ontwikkelingen houden werkgevers voornamelijk vast aan een werkmodel uit het verleden. De meeste mensen werken nog van 09.00-17.00 en hebben weinig zelfbeschikking over hun werk. Als werkgevers zouden erkennen dat verschillende mensen op verschillende manieren het beste werken en als zij anders naar prestaties zouden kijken dan zou dit een groot verschil kunnen maken. Geef mensen de ruimte en het vertrouwen om hun werk zelf in te delen als zij dit willen. Het ervaren van autonomie is een belangrijk indicator voor werkgeluk en bij het ontbreken hiervan een belangrijke oorzaak van werkstress. Op deze manier kan werk beter worden ingedeeld in het leven van de werknemers. Door het creëren van een optimale werkomgeving voor werknemers volgen de resultaten. Dit is ook het belangrijkste doel van een werkgever om een zo optimale omgeving te creëren voor de werknemers zodat zij optimaal kunnen presteren. Het is heel simpel, elke medewerker wil goed kunnen werken en presteren. Je werknemers zijn het belangrijkste onderdeel van je organisatie, niet je omzet, winst of prestige. Zonder werknemers bereik je niets.

Werving & selectie
Vaak gaat het bij het aannemen van medewerkers al mis. Dit is een cruciaal moment. Veel bedrijven werven medewerkers op basis van wat zij willen i.p.v. wat zij nodig hebben in de organisatie. Er wordt voornamelijk gekeken naar harde eisen, zoals opleiding en specifieke competenties. Tegenwoordig zijn de meeste kandidaten hoog opgeleid en zijn competenties vaak ook te algemeen om daar goed op te selecteren. Organisaties zouden beter kunnen kijken naar:

  • Leerstijlen (hoe iemand informatie opneemt)
  • Persoonlijkheidstypen in relatie tot beroepsomgevingen
  • Basisbehoeften

Op deze ‘zachte’ eigenschappen kan beter geselecteerd worden. Zo kan er naar een match gezocht worden tussen de type organisatie en cultuur van de organisatie met de persoonlijkheid en behoeften van de medewerker. Mensen krijgen een burn-out op het moment dat er langdurige spanning ontstaat tussen de persoon en zijn omgeving. Het gaat naar mijn idee niet zo zeer mis omdat men ‘verkeerd’ werk doet, teveel werkt of het werk niet aankan maar meer dat mensen in de verkeerde omgeving zitten, een omgeving dat voor hun niet stimulerend is.

Falen als onderdeel van de oplossingFalen 1
Naast een goede selectie van personeel is het ook belangrijk om een cultuur te creëren
waarin er ruimte is om te falen en te leren en om te praten over problemen die spelen. Veel burn-out gerelateerde klachten hebben te maken met falen en perfectionisme, als jij als werkgever de ruimte en het vertrouwen kan geven dat falen onderdeel is van het proces naar een oplossing dan kan je al veel problemen voorkomen. Psychische klachten zijn nog steeds een taboe, ondanks dat het de meest voorkomende klachten zijn. Creëer als werkgever een atmosfeer waarin er gepraat kan worden over psychische klachten.

Meer informatie over stress, burn-out en persoonlijke ontwikkeling kan je vinden op de facebookpagina van Moedige Mannen coaching.

Opgebrand op je werk

Burnout werk 1

In mijn eerdere blogs over burn-out heb ik de werkomgeving kort besproken. Hierin gaf  ik aan dat werk vaak niet de bron van een burn-out is, maar eerder een gevolg. Burn-out komt wel vaak tot uiting in een werkomgeving, omdat de verwachtingen explicieter zijn, er gepresteerd moet worden en dat er objectiever op je functioneren wordt gelet dan in privésituaties. Ondanks dat je werk vaak niet de oorzaak van je burn-out is kan het wel een belangrijke bijdrage leveren. In deze blog zal ik het dan ook over de rol van werk hebben bij een burn-out en hoe je hiermee kan omgaan op je werk.

Het vinden van werk dat bij je past

Als je een werkgerelateerde burn-out krijgt dan gaat er hoe dan ook iets mis op het werk. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Als je een baan zoekt kijk je vaak voornamelijk naar de inhoud van de functie, vereiste competenties en of het bedrijf je interessant lijkt. Waar (te) weinig naar wordt gekeken is of het bedrijf wel bij jou past.  Voor je gaat zoeken naar een baan en bedrijf is het goed om hier tijd aan te besteden. Hiervoor kan je de ‘Golden Circle’ gebruiken die ik in mijn blog ‘Man met een missie’ heb beschreven .

Het is belangrijk om te weten wat je interne motivatie is in het leven. Waarvoor kan jij midden in de nacht wakker worden gemaakt? Vanaf dat punt kan je gaan werken naar hoe en wat je wilt gaat doen. Als je hier een beter idee van hebt dan kan je naar een bedrijf en functie zoeken die daarbij past. Op deze manier vergroot je de kans dat je aan het werk gaat in een functie of bedrijf waar je optimaal kan presteren en je kansen op een burn-out kleiner zijn. Zo weet ik dat ik een werkomgeving nodig heb dat een losse hiërarchie heeft met ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, de kaders duidelijk zijn maar waar veel ruimte is binnen de kaders en ik geen gestandaardiseerd werk moet doen. Als mijn werkomgeving hier niet aan voldoet, verwelk ik en is de kans op een burn-out of overspannenheid groot. 

Identificatie met werk

Werk is vaak een belangrijk onderdeel van je leven, voor veel mannen voelt het als hun identiteit. Dan werk je niet meer als marketing medewerker, maar dan bén je een marketing medewerker. Wat gebeurt er vervolgens als je, je werk niet meer goed kan uitvoeren? Wat gebeurt er als je faalt? Dan faal jij als persoon en dan ben jij een mislukkeling. Dit is een uitstekende voedingsbodem voor depressie, angsten en een burn-out. Vervolgens kom je in de burn-out en werk je (tijdelijk) niet meer. Wie ben je dan? Wat blijft er over? Je kan in een identiteitscrisis terechtkomen dat je werkelijk kan slopen.

De kunst is dan ook om werk te Burnout werk 2zien als wat het is: ‘werk’. Een belangrijk onderdeel van je leven maar er is meer en het staat los van wie je bent, je identiteit. Je werkt niet alleen; je
bent ook een vader, echtgenoot, sporter, zoon, vrijwilliger, mantelzorger, gamer etc. Je doet je werk voor het geld, omdat je er goed in bent, erin bent gerold of er daadwerkelijk passie voor voelt. Je bent als persoon goed zoals je bent, of je nou werkt of niet. Daarom is het ook belangrijk dat je andere betekenisvolle activiteiten doet naast je werk.

Communicatie over burn-out

Een deel van het aanhoudende probleem bij burn-out is de taboe. Ondanks dat het de meest voorkomende beroepsziekte is wordt het vaak niet geaccepteerd. Wat je zelf hieraan kan doen is hierover praten met collega’s. Taboes worden voornamelijk in stand gehouden door onwetendheid. Mocht je in een burn-out zitten of daar tegenaan lopen en je kan niet meer goed functioneren op werk of je valt uit, dan kan het helpen om het uit te leggen aan je collega’s. Als je hier eerlijk over verteld dan geef je je collega’s de kans om begrip te tonen en kan je ongemak en wantrouwen in de toekomst voorkomen. Daarnaast kan het een eerste mooie stap zijn om zelf verantwoordelijkheid te nemen en eerlijk te zijn. Dit is moeilijk om te doen, maar geeft zeker een goed gevoel en kan nare en moeilijke vragen in de toekomst voorkomen. Tevens maakt dit het makkelijker om in de toekomst weer aan het werk te gaan.

Werken of niet werken?

Er is veel discussie over of je zo snel mogelijk weer aan het werk moet gaan of rust moet nemen bij een burn-out. Naar mijn idee is het belangrijk dat je als je een burn-out hebt je zo snel mogelijk weer in een werksituatie terechtkomt. Dit kan uiteraard rustig opgebouwd worden. Omdat je bij een burn-out vaak te maken hebt met depressie, angsten en besluiteloosheid kan (lange tijd) thuiszitten eerder de symptomen verergeren. Een werkomgeving kan dan structuur, vertrouwen en ritme bieden, mits dit goed begeleid wordt in een stimulerende omgeving. Bij overspannenheid, waar het vaak gaat om vermoeidheid gerelateerde klachten, kan een periode van rust de nodige energie bieden. Het is wel belangrijk om daarna de bronnen van overspannenheid aan te pakken om erger te voorkomen. In beide gevallen, werken of niet werken, is het essentieel om de bronnen van de burn-out aan te pakken:

  • Perfectionisme
  • Controlegericht
  • Geen nee durven zeggen
  • Te betrokken
  • Rechtlijnig denken (star)

Als dit niet gebeurt is de kans op terugval aanwezig.

Huidige baan of nieuwe baan

De vraag of je de huidige baan moet behouden of een nieuwe baan zou moeten zoeken na een burn-out is eigenlijk geen juiste vraag. Het kan namelijk beide en het is niet waar het om gaat. De reden waarom je in een burn-out terecht bent gekomen kan met je werk te maken hebben, maar dit hoeft niet. De essentie van een burn-out ligt bij bovengenoemde punten, dit staat los van je werk. Dit is onderdeel van je persoonlijkheid en je overtuigingen. Nu kan het zijn dat je na ‘soul searching’ en een missie en doelen in je leven te hebben gesteld, je huidige baan of werkomgeving niet meer bij je past. Dan zou ik zeker een andere baan zoeken,  maar als de huidige baan daar prima in past zou ik niets veranderen. Op het moment dat jouw overtuigingen over hoe de wereld in elkaar zit zijn verandert, dan kan je hele perspectief op je werk veranderen. Je kan je werk als het ware in een nieuw ‘licht’ zien, waardoor het in je nieuwe leven past.

Al met al zou ik adviseren bij een burn-out je niet volledig te focussen op je werk, maar de burn-out in een breder perspectief te bekijken. Op het moment dat de puzzelstukjes in je leven weer op zijn plaats vallen, dan zal het ook duidelijk worden hoe je het beste om kan gaan met je werk.

Meer informatie over burn-out en werk kan je vinden op mijn facebookpagina.