Meditatie: inspiratie voor zelfontwikkeling

 

meditatie 3

Meditatie wordt steeds populairder in Nederland vooral vormen zoals mindfullness en als onderdeel van yoga. Het is waarschijnlijk niet het eerste waar je als man aan denkt wanneer je denkt aan zelfontwikkeling. Toch kan het zeer waardevol zijn om je hierin te verdiepen. In deze blog zal ik meer vertellen over meditatie en wat het voor jou kan betekenen in je zelfontwikkeling.

Meditatie en religie

Meditatie is al eeuwenoud en wordt in bijna elke religie toegepast. Iedere religie heeft zijn eigen vorm. In het westen ligt de nadruk op  ‘contemplatie’, het beschouwen van bijvoorbeeld Bijbelse teksten om deze beter te doorgronden en te verinnerlijken. De oosterse meditatie is meer gericht op concentratie op objecten, bijvoorbeeld een vlam, een beeld, gedachte, geluid etc.  of juist objectvrij om bij je kern te komen. De basis van meditatie ligt bij religie, maar het kan in ieders leven toegepast worden als een middel om tot jezelf te komen.

Meditatie en zelfontwikkeling

Zelfontwikkeling impliceert beweging. Meditatie lijkt op het eerste gezicht  iets statisch. Maar als je eenmaal begint met mediteren merk je dat er enorm veel gebeurt, vooral in het begin. Je kan pas leren om in de juiste richting te bewegen op het moment dat je de stilte en de rust in jezelf toelaat . Naar mijn idee is zelfinzicht nodig om jezelf verder te ontwikkelen en meditatie is hier een goed middel voor.

Mijn ervaring met meditatie

Ik ben ruim twee jaar geleden begonnen met mediteren. In deze periode voelde ik mij regelmatig onrustig en zocht ik een manier om hiermee om te gaan. Omdat ik vaak druk bezig ben leek mij meditatie een goede manier om rustiger te worden. Na het lezen van een boek over meditatie begon ik met een zogenaamde ‘geleide meditatie’, een meditatie met geluid en waarin een meditatiemeester je met zijn stem begeleid in de meditatie. De eerste paar weken waren vrij intens. Ik voelde letterlijk pijn, verdriet en verwarring tijdens mijn meditatiesessies. Ik merkte ook al snel dat ik mij na de sessies veel beter voelde, zowel fysiek als mentaal.  Langzaamaan werd het minder intens en kwam er meer rust in mijn meditatie. Nu het een vast onderdeel van mijn leven is heb ik (bijna) geen last meer van onrust en geeft de meditatie mij rust, een moment voor mijzelf en vertrouwen. Tevens kan ik mijn gedachten ordenen en krijg ik  regelmatig inspiratie voor nieuwe ideeën.

Hoe kan je mediteren?

In mijn omgeving hoor ik regelmatig van mensen dat zij niet willen mediteren, omdat het moeilijk of eng lijkt om in stilte met jezelf te zijn. Tevens denken mensen dat je geen gedachtes ‘mag’ hebben en je perfecte rust moet bereiken om het goed te doen. Naar mijn idee is het mooie van meditatie dat niets ‘moet’. Het is een mooie manier om met perfectionisme, ‘moeten’ en de drukte van alledag om te gaan. Je kan al beginnen met  1 of 5 minuten mediteren. Neem een rustige plek in je huis of op je werk waar je niet gestoord wordt. Doe vervolgens je ogen dicht en merk wat er met je gebeurt. Het zal in eerste instantie heftig kunnen zijn, omdat allerlei gedachtes en gevoelens naar boven komen maar dat is ok. Het is handig om een vast tijdstip op de dag uit te kiezen om te mediteren, dan krijg je makkelijker een ritme.  Het belangrijkste is om te accepteren wat er is, elke meditatiesessie is anders. De ene sessie kan je vol zitten met gedachten en de andere sessie kan je diep in of uit jezelf treden.

Meditatie en zingeving

Wat heeft dit allemaal te maken met zelfontwikkeling? Omdat je tijd voor jezelf neemt en de ruimte maakt om je gevoelens en gedachtes vrij te laten kan je beter ontdekken wie je bent.  In het hedendaagse leven wordt er veel van je verwacht en speel je waarschijnlijk vele rollen en ‘moet’ je veel. Tijdens meditatie spelen deze rollen geen rol. Je bent alleen met jezelf. Hierdoor kan je meer aandacht aan jezelf besteden en zal je merken dat je meer inzicht krijgt in wie je bent.  ‘Wie je bent’ vormt de basis voor wat je kan en wat je doet in het leven.

Graag hoor ik jouw ervaring met meditatie.

Hooggevoelige mannen!?

hoogsensitief 1

Hooggevoeligheid wordt niet vaak geassocieerd met mannen. Er blijken echter net zoveel hooggevoelige mannen als vrouwen te zijn. Hooggevoeligheid  is minder bijzonder dan weleens gedacht wordt, maar liefst 20% van de bevolking is hooggevoelig. In deze blog zal ik het over deze 20% van de bevolking hebben.

Wat is hooggevoeligheid?

Hooggevoeligheid of HSP (High Sensitive Person) is een karaktereigenschap waardoor mensen meer en intenser voelen. Er worden meer prikkels verwerkt waardoor er scherper waargenomen wordt. Dit kan op allerlei gebieden zijn, zoals gehoor, zicht, reuk en voelen. Daarnaast wordt er een indeling gemaakt naar ‘rustzoekers’ en ‘sensatiezoekers’. Rustzoekers zijn mensen met HSP die introverter zijn, overprikkeling proberen te vermijden en die binnen het stereotype beeld vallen. De Sensatiezoekers (High Sensation Seeker) zijn extraverter en die zoeken actief naar prikkels maar zijn tegelijkertijd ook gevoelig voor prikkels. De meerderheid van de hooggevoelige mensen behoort tot de rustzoekers. Door al deze prikkels kan je sneller vermoeid raken. Via je zintuigen neem je de wereld waar en vorm je je realiteit, omdat HSP intenser waarnemen is hun realiteit ook anders.

Ik zie hooggevoeligheid als een plus, net zoals je hoogbegaafd als een plus kan zien. Juist doordat je meer waarneemt kan je intenser genieten van bijvoorbeeld de liefde, kunst, films, filosofie, de natuur en talloze andere onderwerpen. Het kan je leven enorm verrijken. Daarnaast kan je een speciale rol spelen voor andere mensen. Omdat je de dingen anders waarneemt kan je mensen helpen door ‘out of the box’ te voelen. Voordat je echter goed leert om te gaan met je hooggevoeligheid heb je vaak wel een weg te gaan, zeker als man zijnde.

Mijn ervaring met hooggevoeligheid

Sinds ongeveer 5 jaar ben ik erachter gekomen dat ik hooggevoelig en een High Sensation Seeker ben. Voor mij waren vooral mijn tienerjaren erg verwarrend. Ik voelde allerlei gevoelens bij mensen en had constant het idee dat mensen ‘maskers’ ophadden en iets anders zeiden dan dat ik voelde. In deze periode wilde ik veel mensen ‘helpen’. Ik had het idee dat mensen in de war waren en hulp nodig hadden. Uiteindelijk was ik teveel met anderen bezig en maakte anderen teveel gebruik van mij waardoor ik overspannen raakte en een burn-out kreeg. Tijdens deze periode leerde ik dat ondanks dat je van alles voelt je niet alles hoeft ‘op te lossen’ of er altijd iets mee hoeft te doen. In deze periode van contemplatie leerde ik ook mijn rustzoekende kant kennen door letterlijk rust te nemen, grenzen aan te geven en te beschermen, meditatie, zelfhulpboeken en therapie. Hierdoor werd mijn gevoeligheid rijker. Ik geniet meer van de natuur, bioscoop, liefde, dans en heb meer zelfinzicht. Ik leerde ontvangen en gedoseerd te geven. Nu kan ik beter omgaan met mijn hooggevoeligheid en het constructief inzetten. Eigenlijk heb ik het beste van twee werelden: de energie, nieuwsgierigheid en moed om nieuwe uitdagingen op te pakken en de rust, contemplatie en wijsheid om bij mijzelf te blijven. Het is soms nog wel een uitdaging om de ‘Rustzoeker’ en de ‘Sensatiezoeker’ in balans te houden.

Hooggevoelig zijn als man

Hooggevoeligheid wordt vaak moeilijk begrepen en dat is ook logisch. Enerzijds kan het wat lastig zijn om het duidelijk uit te leggen aan mensen die niet HSP zijn en anderzijds is onze maatschappij erg gericht op denken/cognitie en veel minder op gevoelens, zeker bij mannen. Bij vrouwen is meer ruimte voor het tonen van emoties en gevoelens, maar voor mannen is dit vaak moeilijker. Dit kan voor niet HSP-mannen al voor problemen zorgen, laat staan voor hooggevoelige mannen. Omdat je belevingswereld rijker is, is het ook belangrijker dat je dit kan uitten en dat er een voedingsbodem voor is. Omdat je als kind al snel leert wat er van je verwacht wordt ga je een andere ‘rol’ spelen. Voor sommige HSP is dit vrij makkelijk, omdat zij ook goed de gevoelens van andere mensen aan kunnen voelen dus makkelijker als een kameleon door het leven kunnen gaan. De kans is echter groot dat je hierdoor je hooggevoeligheid, en daarmee een deel van jezelf, enorm verwaarloosd en dat kan vaak niet zonder gevolgen. De kansen op overspannenheid en burn-out nemen enorm toe. Hoe kan je dit voorkomen?

Hoe ga je om met hooggevoeligheid als man?

Het belangrijkste is om jezelf centraal te stellen: jij bent de hoofdrolspeler in je eigen film, je bent er niet om anderen te plezieren of te ‘helpen’.  Het lastige is dat er vaak weinig mannelijke rolmodellen zijn om je te stimuleren, zeker als je nog jong bent. Het is belangrijk om je wat los te weken van je omgeving en de stereotypering en overtuigingen die daarbij horen, zodat er meer ruimte voor jou ontstaat. Neem wat meer tijd voor jezelf en om alleen met jezelf te zijn. Op deze manier kan je je niet met anderen bezighouden en kan je de ontdekkingstocht naar binnen beginnen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld in een bos alleen te wandelen, mediteren of door yoga. Dit kan in eerste instantie moeilijk en pijnlijk zijn, maar als je doorzet merk je dat je meer tot jezelf komt en verrijk je je intuïtie. Daarnaast zijn grenzen erg belangrijk. Over het algemeen vinden mensen het fijn als je grenzen aangeeft, je bent duidelijk en mensen weten waar ze aan toe zijn. In het begin is het voor iedereen wennen, maar hierdoor creëer je meer ruimte en kan je de dingen doen waar jij energie van krijgt. Daar heeft je omgeving veel baat bij. Op deze manier hoef je niet te verbergen dat je HSP bent.

Als je in het reine met jezelf komt en ermee leert leven dan kan je als man een prachtig voorbeeld zijn van krachtige gevoeligheid. Een man die voor zijn gevoeligheid staat en deze opbouwend kan gebruiken!

Via de faceboekpagina van Moedige Mannen kan je meer lezen over mannen en persoonlijke ontwikkeling.

Werkloosheid: het einde of een nieuw begin?

 

Werkeloos 1

De werkloosheid in Nederland en veel andere landen is in de afgelopen jaren tot ongekende hoogte gestegen. Massaontslagen bij failliete bedrijven en mensen die overtallig zijn verklaard. Werkloos worden kan erg heftig zijn. Je verliest (deels) je inkomen, daginvulling en je eigenwaarde. Is werkeloos raken het einde of een nieuw begin?

Rouwen om je verlies

Werkloosheid is een traumatische gebeurtenis. Het staat niet voor niets in de top 10 van de  lijst van life events die psychologische aanpassing vereisen. Daarnaast speelt de financiële onzekerheid ook een rol. Financiële onzekerheid staat in deze lijst in de  top 20. Al met al komt er dus heel wat aanpassing bij kijken. Werkloosheid is verlies van werk en zo zou je het ook moeten beschouwen, als een verlies. Als je iets wat belangrijk is in je leven verliest is het belangrijk om eerst te rouwen om het verlies. Je halsoverkop in het sollicitatieproces storten is waarschijnlijk niet de beste weg. Gun jezelf de tijd om de gebeurtenis te accepteren en te verwerken, zodat je met een ‘schone’ lei verder kan.

Voorbereiding op je volgende stap

Vanwege de financiële druk, je eigenwaarde of de druk van mensen om je heen voel je waarschijnlijk de urgentie om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Vanwege het bovenstaande proces en je persoonlijke ontwikkeling zou het verstandig zijn om niet direct gehoor te geven aan deze urgentie. Werkloos zijn maak je, als het goed is, niet vaak mee in je leven. Als je erin zit kan je er maar beter goed gebruik van maken, zodat je een baan vindt die goed bij je past en de kans verkleint dat je in de toekomst weer werkloos raakt. Na de acceptatie en verwerking van het verlies van je baan kan je gaan oriënteren op je volgende stap in je carrière. Ik vind het niet belangrijk dat je op zoveel mogelijk vacatures solliciteert, zoals het UWV weleens van je vraagt, maar dat je jezelf zo goed mogelijk voorbereidt om die ene baan binnen te slepen. Dit kan je doen door na te gaan wat je leuk vond in je vorige baan, waar je goed in bent, wat collega’s van je vonden en door te praten met coaches. Maar ook bijvoorbeeld workshops volgen van de Broekriem waar je inspiratie op kan doen voor praktische vaardigheden, maar ook kan leren over zelfontwikkeling en van andere werkzoekers kan leren. Daarnaast kan je via de Golden Circle die ik in mijn blog ‘Man met een missie’ beschrijf onderzoeken wie je bent en wat je drijfveren zijn. Naast deze werkgerelateerde activiteiten zijn je ‘privé’ activiteiten minstens net zo belangrijk. Werk is een onderdeel van je leven en niet je volledige leven. Ik geloof ook niet dat het gezond en effectief is om 40 uur per week werk te zoeken.

Je ideale dag

Met het wegvallen van werk valt ook een groot deel van je structuur weg. In het begin kan het fijn zijn dat je even rust hebt, tijd voor jezelf, misschien dat je wat achterstallige klussen kunt oppakken of dingen doen waar je voorheen geen tijd voor had. Op een gegeven moment ben je daar ook klaar mee en dan is het belangrijk dat je een structuur opbouwt in je leven, zeker als de periode van werkloosheid langere tijd duurt. Een structuur geeft je houvast, vergroot de kansen dat je activiteiten daadwerkelijk gaat doen en een zinvolle invulling van je dag geeft meer voldoening en energie. Zo kan je bijvoorbeeld voor jezelf een vaste tijd bepalen waarop je elke dag opstaat, twee vaste dagen neemt waarin je sollicitatieactiviteiten doet, een vast moment voor het huishouden, sport en daadwerkelijk tijd maakt om te ontspannen, dingen te doen die je leuk vindt. Voor mij ziet een ideale dag er als volgt uit: Tussen 07.00 – 08.00 opstaan, ademhalingsoefeningen, mediteren, koud douchen, sollicitatieactiviteiten/studeren, huishoudelijke activiteiten, sporten en s’ avonds samen met mijn vrouw tv kijken of een spelletje doen. Zo kan je voor jezelf ook een ideale dag opstellen.

Je hebt vaak geen keuze wanneer je je baan verliest. Je kan echter wel kiezen hoe je ermee omgaat. Is het je einde of een start van een nieuw begin?

Meer informatie over persoonlijke ontwikkeling kan je vinden op mijn facebookpagina.